سباقات الفورملا
© Red Bull
Formula Racing

صراع العمالقة: فرق الفورمولا 1 في موسم 2024

السنة دي، 10 فرق بتشارك في البطولة بس هنكلمكوا عن الفرق المتصدرة وايه اللي بيميز كل فريق.
بقلم ripplemark Team
‎5‎ دقيقة للقراءةنُشر في ‎
بطولة الفورمولا 1، المعروفة بسباقاتها السريعة وتقنياتها المتقدمة، هى من أرقى البطولات في عالم الرياضة الآلية. وسيارات الفورمولا 1 ملتزمة جدًا بتعليمات السلامة. لازم تكون بحجم ووزن محدد، وعندها كوكبيت للخروج السريع، ومن غير فيش محركات توربو أو تغيير تلقائي للسرعات. الديناميكا الهوائية ممنوعة وكل العربيات لازم تمر بفحص السلامة.
وفي السباق نفسه، في نظام نقط وفي بونص لأسرع لفة. الأعلام بتتلون ألوان مختلفة وبتستخدم للإشارة للخطر، أو فرص التجاوز، أو عقوبات للسائقين طول فترة السباق.
فرق الفورمولا 1 مش بس بتمثل الابتكار التكنولوجي ولكن كمان التنافس الرياضي على أعلى مستوى.

التعريف بفرق الفورمولا 1

ماكلارين (McLaren)، ويليامز (Williams)، مرسيدس (Mercedes) - الأسماء دي بتمثل الابتكار والبراعة التقنية والسيطرة الحديثة. ده غير طبعًا أقوى المنافسين زي ألفا روميو (Alfa Romeo)، وألبين (Alpine)، وأستون مارتن (Aston Martin)، بالإضافة لـ ريد بول (Red Bull) وفيراري (Ferrari). كل فريق هو مزيج مميز من التفكير الاستراتيجي والتطوير المستمر للسيارات اللى بيساعدهم في جذب أفضل السائقين.
السنة دي، 10 فرق بتشارك في البطولة بس هنكلمكوا عن الفرق المتصدرة وايه اللي بيميز كل فريق.

فريق ماكلارين (McLaren)

بروس ماكلارين (Bruce McLaren) أسس فريق ماكلارين (McLaren team) سنة 1963. ومن ساعاتها، حقق الفريق إنجازات كبيرة وفاز بـ 20 بطولة عالمية للسائقين (World Drivers' Championships) و183 جايزة كبرى (Grands Prix). كمان فاز السائق جيمس هانت (James Hunt) ببطولة العالم سنة 1976. وبيضم الفريق دلوقتي لاندو نوريس (Lando Norris) ودانيال ريكاردو (Daniel Ricciardo).

فريق فيراري (Ferrari)

فيراري هو اسم كبير في الفورمولا 1. وبيتميز بالمشاركة في كل مواسم الفورمولا 1 من أول بطولة سنة 1950. حققت سيارات فيراري الحمراء الأسطورية 16 بطولة عالمية، منها 15 لقب للسائقين ولقب 1 للصانعين. وبيتمتع الفريق بحب الجماهير.

فريق أوركل ريد ُبل ريسينج (Oracle Red Bull Racing)

فريق ريد ُبل ريسينج

فريق ريد ُبل ريسينج

© Red Bull

ريد بول ريسينج مع أوراكل (Oracle Red Bull Racing) هو فريق فورمولا 1 مرخص في النمسا ومقره في المملكة المتحدة. تأسس سنة 1998 وحقق 11 لقبًا في بطولة العالم، منهم 5 بطولات لصالح سائقين و6 بطولات للصانعين. يقود الفريق حاليًا كريستيان هورنر (Christian Horner)، وضم في صفوفه السائق الحالي بطل العالم ماكس فيرستابين (Max Verstappen) وسيرجيو بيريز (Sergio Perez). أما سيارتهم فهي RB20 التي تعتمد على محركات هوندا.

ترتيب الفرق في موسم 2024

ماكس فيرستابن

ماكس فيرستابن

© Red Bull

بيتنافس على موسم 2024 من بطولة الفورمولا 1 فريق ريد بُل وفيراري. بيتصدر ريد بُل الترتيب بفرق 38 نقطة عن فيراري، وبيحاول مكلارين ومرسيدس بنز وأستون مارتن المنافسة. الجدول ده بيوضح ترتيب الفرق في موسم 2024 لغاية دلوقتي:

النقط

الفريق

المركز

87

ريد بُل

1

49

فيراري

2

28

مكلارين

3

26

مرسيدس بنز

4

13

أستون مارتن

5

الأرقام دي بتعكس الأداء الاستثنائي لفريق ريد بُل والمنافسة الشديدة بين الفرق.
فرق الفورمولا 1 هي قمة الابتكار والتنافس في عالم الرياضة الآلية. مع كل موسم، بتستمر الفرق في تطوير استراتيجياتها وتقنياتها. والكل بيتوقع تطورات كبيرة وسريعة في الفورمولا 1 في السنين الجاية.

الأسئلة المتكررة عن فرق الفورمولا 1

س: كم عدد فرق فورمولا 1؟
ج: في 10 فرق في فورمولا 1 في موسم 2024.
س: كم عدد السيارات في كل فريق في لفورمولا 1؟
ج: كل فريق بيتكون من عربيتين.
س: كم تبلغ سرعة الفورمولا 1؟
ج: تعتمد سرعة الفورمولا 1 على كذا عامل، أهمها نوع الحلبة، ونوع الإطارات، ومهارة السائق، وظروف الطقس. أعلى سرعة اتسجلت في فورمولا 1 هي 397.484 كم/ساعة، حققهاحققها خوان بابلو مونتويا (Juan Pablo Montoya) في سباق جايزة إيطاليا الكبرى سنة 2004.
س: من متصدر فورمولا 1؟
ج: يتغير متصدر فورمولا 1 بعد كل سباق، حسب النقط اللي بيسجلها السائقين. في موسم 2024، بيتصدر ماكس فيرستابين فريق ريد بُل ترتيب السائقين بعد أول 3 سباقات.
س: من هو أسطورة الفورمولا 1؟
ج: صعب انك تقول اسم معين انه أسطورة الفورمولا 1، بس من أشهر السائقين:
  • مايكل شوماخر (Michael Schumacher)
  • لويس هاميلتون (Lewis Hamilton)
  • أيرتون سينا (Ayrton Senna)
  • خوان مانويل فانجيو (Juan Manuel Fangio)
س: الفورمولا 1 كم يوم؟
ج: سباق جائزة كبرى هو 3 أيام: الجمعة التجارب الحرة والسبت التجارب التأهيلية والأحد السباق الرئيسي.

المصادر: