Door de komst van de Formule 1 naar Nederland krijgt Max Verstappen vanaf volgend jaar een echte thuisrace. Hij kent het circuit van Zandvoort al goed, want tijdens de Jumbo Racedagen knalde hij twee jaar geleden naar een baanrecord: 1.19.511. Max ging toen rond in de duinen met een gemiddelde snelheid van bijna 200 kilometer per uur!
Zandvoort is een iconische track, ik vind het een beetje vergelijkbaar met Suzuka in Japan omdat het ontworpen is door dezelfde designer.
3 min
F1 komt terug naar Nederland!
Dat het nog veel harder kan, mag Max vanaf volgend jaar bewijzen tijdens de Dutch Grand Prix. Het wordt de eerste Grand Prix van Nederland sinds 1985 en door een driejarig contract met de Formule 1-organisatie kunnen Nederlandse fans tot en met 2022 genieten van Formule 1 in eigen land. Hoe vet het is om Formule 1 in Nederland te zien bleek al tijdens de Racedagen, waar Max en zijn teamgenoten bij Red Bull Racing heel Zandvoort op zijn kop zetten. Ook komend weekend tijdens de Jumbo Racedagen zullen Max Verstappen en Pierre Gasly het circuit testen.
Ik kijk ernaar uit, ik heb daar eerder geraced maar komend weekend race ik er voor het eerst met een F1 auto.
2 min
Het Zandvoort baanrecord van Max Verstappen
Voor Red Bull Racing wordt de Dutch GP een nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van het team. Door Max op jonge leeftijd op te pikken uit de Formule 3 en een kans te geven in de Formule 1 werd het hele land langzaam maar zeker Formule 1-gek. Zeker nadat Max in 2016 zijn debuutrace voor Red Bull Racing, de Grand Prix van Spanje, wist te winnen. Ook een andere jonge Nederlandse coureur, Richard Verschoor, kreeg tussendoor bij Red Bull de kans om zichzelf te ontwikkelen. Red Bull Racing is een beetje oranje geworden en wij weten één ding zeker: we gaan knallen in Zandvoort. Een droom komt uit: de Dutch GP in de duinen van Zandvoort. Met name bocht nummer 6, Scheivlak heeft de speciale interesse van onze coureurs.
Mooi om die bocht met een F1 auto te rijden. Je kan er heel hard doorheen, maar verliest even de downforce - omdat de track omhoog gaat- maar daar wordt je daarna plots weer ingezogen.